NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
خَالِدُ بْنُ
عَبْدِ
اللَّهِ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
بْنُ أَبِي
خَالِدٍ عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ أَبِي
أَوْفَى
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
اعْتَمَرَ
فَطَافَ
بِالْبَيْتِ
وَصَلَّى
خَلْفَ
الْمَقَامِ
رَكْعَتَيْنِ
وَمَعَهُ
مَنْ
يَسْتُرُهُ
مِنْ النَّاسِ
فَقِيلَ
لِعَبْدِ
اللَّهِ
أَدَخَلَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
الْكَعْبَةَ
قَالَ لَا
Abdullah b. Ebî Evfâ'dan
rivayet olunduğuna göre,
Resûlullah (S.A.V.) umre
yapıp Beyt'i tavaf etmiş ve beraberinde kendisini (kâfir) halktan koruyan
kimse(ler) olduğu halde Makam-(ı îbrahim)in arkasında iki rekat (namaz)
kılmıştır. Abdullah (r.a.)'e;
Resûlullah (s.a.v.)
Kabe'ye (de) girdi mi? diye sorulmuş. (O da);
Hayır diye cevap
vermiştir.
İzah:
Buhârî, Hac; Müslim,
hac; İbn Mace, menâsik
Resûlullah'ın bu
umresinden maksat Mekke'nin Fethinden önce ifa ettiği umre-i kazadır. Resul-i Ekrem'in
bu umre sırasında Kâbe'-i Muazzama'mn içine girmediği anlaşılıyor. Buharı'-nin
rivayetinde de şu anlama gelen lafızlarla bu gerçeğe işaret ediliyor:
"Resûlullah (S.A.V.) umre yaptı, Beyti tavaf etti ve Makâm-i İbrahim'in arkasında
iki rekat namaz kıldı. Beraberinde kendisim halktan koruyan kimseler vardı.
Bir adam İbn Ebî Evfâ'ya:
Resûlullah (S.A.V.)
Kabe'ye girdi mi? diye sordu. İbn Ebi Evfâ; "Hayır" diye cevab verdi.
"Beraberinde
kendisini halktan koruyan kimseler olduğu halde" cümlesindeki Resûlllah'ın
korunduğu halktan maksat, Kureyş müşrikleridir. Müslümanlar, Küreyş
müşriklerinin ok ve benzeri şeyler atarak Resul-i Ekrem'e bir zarar vermeleri
endişesiyle O'nun etrafını çevirip kendi vücutlarım siper etmek şeklinde bu
tehlikeyi ortadan kaldırmışlardır.
Ulemânın beyânına göre
Resûlullah (S.A.V.)'in sözü geçen umre esnasında Beyt-i Şerife girmemesine
sebeb, içinde bulunan putlardır. Zaten müşrikler, bunları değiştirmek için
O'nun Kabe'ye girmesine müsaade etmezlerdi. Mekke fethedilince Resûlullah bu
putların kaldırılmasını emretti. Ondan sonra da Kabe'ye girdi. Binaenaleyh
Resûlullah'ın Kabe'ye girdiğini ifâde eden hadisler Resûlullah'ın fetihten
sonra Mekke'ye girmesiyle ilgilidir.